DŽEVAD SULEJMANPAŠIĆ

PRVI TEORETIČAR MEDIJA JUGOISTOČNE EVROPE

Autor teksta: Prof. dr. Sead Alić, Sveučilište Sjever, Varaždin  Ilustracija: Naslovna strana knjige Dževada Sulejmanpašića: “Žurnalizam: razarač čovečanstva i novinstvo sa najmanjom merom žurnalizma”

O životu Dževada Sulejmanpašića relativno malo se zna. Pretpostavlja se da je rođen 1893. u selu Vesela kod Bugojna, a da je umro 1976. godine i da je sahranjen u obiteljskoj grobnici u Malom Lošinju. Studirao je u Beču, ali zasad nema pouzdanog istraživanja koje bi objasnilo Sulejmanpašićevu upućenost u Kantovu filozofiju i njegovo dobro poznavanje evropske književnosti. Budući da je jedno vrijeme predavao u Zagrebu na Višoj pedagoškoj školi moglo bi se pretpostaviti da je ishodio i neki akademski status. Ponešto su o ovoj zaboravljenoj progresivnoj osobi pisali Adnan Jahić, Enes Karić, Najil Kurtić, ali prave znanstvene verifikacije Sulejmanpašićeva djela još nema. Nadamo se da će interes porasti nakon simpozija koji u Zagrebu 11. 6. 2022. organizira niz institucija na čelu s Bošnjačkom nacionalnom zajednicom za grad Zagreb i Zagrebačku županiju. Rezultat ovog skupa trebala bi biti monografija o začudno inventivnom, modernom i donekle proročkom, glavnom Sulejmanpašićevom djelu:  Žurnalizam, razarač čovječanstva i novinarstvo s najmanjom merom žurnalizma. Nadamo se da je to početak snažnijeg interesa za Dževada Sulejmanpašića.

Danas je relativno jednostavno prihvatiti sud koji kaže da su sistemi medijskih posredovanja jedan od najvećih problema savremene civilizacije. Obilje je literature koja će to potvrditi, a i nema ozbiljnijeg autora (od onih koji razmišljaju o medijima) da nije bar nekim segmentom svog rada kritički progovorio o manipulativnom karakteru medija, odnosno pogubnosti medijskog senzacionalizma.

No, Dževad Sulejmanpašić o tome je govorio i pisao još tridesetih godina prošlog stoljeća. Naime, 1936. godine objavljena je njegova knjiga Žurnalizam razarač čovječanstva i novinstvo sa najmanjom merom žurnalizma kao prvo takvo kritičko djelo o medijima na jugoistoku Evrope.

Riječ je o prvoj studiji o medijima i njihovom utjecaju na sve segmente ljudskog života. Prema tome Dževad Sulejmanpašić predstavlja prvog teoretičara medija u savremenom smislu u ovom dijelu svijeta. Dakle, u vrijeme kada su svoje tekstove objavljivali članovi frankfurtskog kruga i svoja problematiziranja utjecaja tehnike na umjetnost i ljudsko iskustvo (Benjamin, Adorno, Horkheimer…), a tridesetak godina prije teza Razumijevanja medija glasovitog “gurua modernih medijaˮ Marshalla McLuhana – Bosna je iznjedrila teoretičara medija koji je prije mnogih drugih upozoravao na opasnosti koje ne dolaze ponajprije od objavljenih informacija, nego od oblika medija. Tridesetak godina prije McLuhana Sulejmanpašić je svojim savremenicima pokušavao dočarati kontekst onoga što će McLuhan kasnije iskazati tezom Medij je poruka.

Sulejmanpašić u ovom svom, gotovo proročkom, djelu analizira utjecaj žurnalizma (senzacionalizma) na slabljenje morala, religije, psihičkog života, umjetnosti, društvenog reda, mira, nauke, a u dubljem (filozofskom) smislu i negativan utjecaj žurnalizma na um i duh (onako kako ih on vidi u svom razumijevanju Imanuela Kanta).

U svojim izvodima, pa i u konstruiranju vrijednosnog stava, Sulejmanpašić se oslonio na književne i filozofijske autoritete kao što su Kraus, Goethe, Balsac, Kierkegaard, Baudelaire, Schopenhauer, ali i stavove političkih autoriteta (kakav je npr. bio Bismarck) te niza znalaca žurnalističke struke (vlasnika ili novinara).

Sulejmanpašić vidi žurnalizam kao fenomen/sredstvo koje “ubija u klici razvitak svega uzvišenoga i svetoga u ljudskoj dušiˮ.

Do previda razorne moći žurnalizma, smatra Sulejmanpašić, došlo je zbog toga što se on nastavlja na kaligrafsku, pa štampanu riječ koja je stoljećima, pa i tisućljećima bila svjetlo koje je upućivalo na dobro i lijepo. Ugled štampane riječi vještački je, dakle, prenesen iz područja štampane riječi. Pojavio se parazit, sredstvo koje je obrnulo tok historije. Tehnička naprava više nije služila samo za obraćanje života prema univerzalnim vrijednostima. To sredstvo, kako piše Sulejmanpašić, “počelo je da veže život ropskim lancima za uslovljenosti najkraćih momenata i najprolaznijih materijalnosti, i svezalo gaˮ.

U tom kontekstu Sulejmanpašić slikovito upozorava da je moć žurnalizma zapravo u grijehu rođena, te da je kao takva uzurpirala snagu štampane riječi za namjere koje su se pokazale u bitnome kao negacija morala i duha.

Autor ove pionirske studije svjestan je činjenice da je žurnalizam postao odlučujući faktor za oblikovanje duhovnog i moralnog života. Svojim oblikom žurnalizam se, bilježi Sulejmanpašić, obraća “animalnoj strani ljudskih čulaˮ. U rezultatu imamo senzacionalnost kao nesvjesni produkt udruženosti tehničkih mogućnosti i žurnalizma koji nužno vodi u rat (kao najveću “senzaciju u žurnalističkom smisluˮ).

I tako, umjesto da tehnika štamparstva stoji na usluzi čovjeku i njegovim stremljenjima prema univerzalnome – žurnalizam omogućava da “etika, religija, nauke i umjetnost postaju sredstva i sluge ljudskih momentalnih potrebaˮ.

Sulejmanpašić provodi i pravo malo istraživanje analizirajući sadržaj Politike, Vremena, Pravde, Novosti i Jutarnjeg lista. Teme i postoci njihove prisutnosti u novinama Sulejmanpašiću otkrivaju trend koji se u potpunosti slaže s njegovim generalno postavljenim vrijednosnim sudom. Tako već u njegovo vrijeme oglasi, nesreće, kriminal i zabava zauzimaju najveće postotke novinskog prostora.

Sulejmanpašić prepoznaje nogomet i film kao “dva mezimčeta žurnalizmaˮ. Njemu je jasno da iza svega stoji težnja vlasnika medija da uvećaju svoj profit. To se, naravno, čini podilazeći “najjeftinijim strastimaˮ, najjeftinijoj publici, ali i proizvodeći takve strasti u takvoj publici.

Iznimno je važno podsjetiti na Sulejmanpašićevo ispravno povezivanje utjecaja senzacionalizma medija na pokretanje rata: “Bez uništenja svetske moći žurnalizma i bez preudešenja izveštavanja o novostima na način koji to traže moral i duh, ne mogu se nikakvim sredstvima sprečiti nove ratne katastrofe.ˮ

Žurnalizam, pojednostavljeno rečeno, do te mjere otupljuje svoje konzumente, da oni neće niti osjetiti užas onoga što im se primiče, a to su – smatra Sulejmanpašić i objavljuje 1936. godine – užasi budućeg svjetskog rata.

Sulejmanpašić je danas manje-više zaboravljen. S nadom gledamo u ljude i inicijative koji će izvući autora prve teorijske knjige o medijima na prostoru jugoistočne Evrope i dati dostojno mjesto njegovim upozorenjima.

Naprosto, previše toga je najavio da bi bio zaboravljen. U mnogim je stvarima na ovim prostorima bio prvi i kao takav treba biti, kao autor, teoretičar, poznavalac teorije i prakse medija – poštovan.